In de komende vijftien jaar zal er een aanzienlijke investering van ongeveer 600 miljoen euro nodig zijn om het wegennet van Eindhoven up-to-date te houden. Een aanzienlijk deel van dit bedrag zal worden besteed aan de aanleg van nieuwe ongelijkvloerse kruisingen op de Ring.
De drie nieuwe ongelijkvloerse kruisingen op de Ring zullen worden gerealiseerd ter hoogte van de Kloosterdreef, de Fuutlaan/Tongelresestraat, en de Geldropseweg/Kanaalzone. De planning volgt een vast schema waarbij de kruising Fuutlaan/Tongelrestraat als eerste wordt aangepakt in 2028 en 2029, gevolgd door de kruisingen van de Ring en de Geldropseweg in de jaren 2030-2032 en de Kloosterdreef in 2033-2036.
Deze investering maakt deel uit van een breed stadsverkeersplan dat vorig jaar werd goedgekeurd door de gemeenteraad en nu verder wordt uitgewerkt. Het plan bevat ingrijpende maatregelen die steeds definitiever worden, waaronder beslissingen omtrent doorgaand verkeer in het centrum van Eindhoven.
De gemeente Eindhoven staat voor de keuze om doorgaand verkeer uit het stadscentrum te weren. Er zijn twee scenario's overwogen, waarbij auto's alleen via de Ring van het ene stadsdeel naar het andere kunnen rijden. Een scenario splitst de stad in twee secties met de spoorlijn als grens, terwijl het andere de stad in vier delen verdeelt, waardoor er ruimte ontstaat voor zes 'levende' pleinen die autovrij kunnen worden.
Inspraakbijeenkomsten en enquêtes hebben mede de keuze beïnvloed, en de gemeenteraad zal binnenkort over de definitieve plannen beslissen. De financiering van deze grootschalige infrastructuurprojecten zal nauwkeurig worden bekeken, waarbij ook cofinanciering door andere overheidsinstanties wordt overwogen.