De regio Eindhoven staat voor een grootschalige uitdaging met de verwachte toename van 200.000 inwoners. Deze bevolkingsgroei brengt een enorme toename in verkeersstromen met zich mee, en de traditionele oplossing van meer wegen aanleggen is geen duurzame optie.
Met de beperkte ruimte voor extra wegen en de groeiende congestie in het vooruitzicht, richt de regio zich steeds meer op hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) als het antwoord op de mobiliteitsvraagstukken. De bus transformeert naar een moderne, duurzame vorm van vervoer die steeds meer op een tram begint te lijken.
De ontwikkeling van HOV-lijnen, zoals de HOV4 die een verbinding zal vormen tussen het stadscentrum en belangrijke bedrijven zoals ASML, speelt een cruciale rol in het sturen van stedelijke ontwikkeling en het verminderen van verkeersdruk. Daarnaast wordt de Brainportlijn gepland als een innovatieve busbaan die een ringvormige route rond Eindhoven zal vormen.
Met de focus op duurzaamheid en efficiëntie wordt ingezet op elektrische bussen, langere busmodellen en een hogere frequentie om meer passagiers te kunnen vervoeren. Het doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken dan de auto, wat niet alleen de verkeersdruk verlicht maar ook bijdraagt aan een schonere leefomgeving.
De transitie naar een geavanceerd HOV-netwerk in Eindhoven vertegenwoordigt een essentiële stap naar een toekomstbestendige en duurzame mobiliteitsoplossing voor de groeiende regio.